کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

اصلاحات از بالا یا اصلاحات از پایین ؟

دو تا عقیده برای اصلاحات توی جامعه هست


یکیش میگه باید اون بالایی ها اصلاح بشن تا بتونن جامعه رو اصلاح کنن . مثلاامیرکبیر وقتی سر کار بود تونست کارای مثبتی بکنه یا رضا شاه .


یکی دیگه اش میگه که این پایینی ها باید اصلاح بشن تا جامعه به کل اصلاح بشه وگرنه اون شخص که بنا به دلایلی خوب بوده و رفته بالا، عقبه ای نخواهد داشت و اصلاحاتش کوتاه مدت می شه .


من طرفدار این دومی هستم .


علت عمده ای که من طرفدار نظریه دومی هستم اینه که فکر میکنم اون بابایی که الان راس کار قرار گرفته از همین هرم بالا رفته و یه جورایی برآیند کلی ملته . اگه هم به طور استثنایی و به زور و یا استعداد خودش بر خلاف روند کلی جامعه رفته باشه اون بالا ، اون بالا موندنش چندان دوام و بقایی نداره . یعنی می خوام بگم حتی اگه طرفی که اون بالاست خیلی خوب یا خیلی بد باشه چندان دوام نمیاره اگه بر خلاف متن کلی جامعه اش باشه .


پاشون رو شونه های مردمشونه دیگه.



حالا تو مباحث محیط زیستی که دغدغه مونه هم همینه . جامعه ، کلیت جامعه ، باید مطالبه محیط زیستی داشته باشه ، مردم باید فرهنگ و اطلاعات محیط زیستی داشته باشن ، برای عموم مردم آلودگی آب و هوا و خاک مهم باشه ، بفهمه این چیزا رو و بهش فشار بیاد که وقتی بفهمه نباید تو یه مملکت خشک جوری آب مصرف کنه که به نابودیش بکشه ، این چیزا رو تک تک مردم باید بفهمن و بخوان . و وقتی بخوان و یه چیز جمعی بشه حکومت هم مجبور میشه به این خواسته ها تن در بده و اصلاحات همه جانبه تر میشه . تو هر زمینه ای فرق نداره . فرهنگی ، سیاسی ؛ اقتصادی و غیره


هم از بالا و هم از پایین



 برای پیوستن به گروه تلگرامی کافه رگبار روی این لینک کلیک کنید



نظرات 2 + ارسال نظر
م دوشنبه 5 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 19:02

سلام
امام علی علیه السلام می فرمایند امور مردم اصلاح نمی شود مگر حاکمانشان اصلاح گردند و حاکمان اصلاح نمی شوند مگر مردم. به فرموده ی امام اصلاحات باید دوطرفه باشه.

هیچکس چهارشنبه 14 آذر‌ماه سال 1397 ساعت 15:29

تو مطلب اصلی مقاله بالا آمده است که اگر شخص و یا مدیریت بالایی فاسد باشد به زودی از طرف مردم اصلاح و یا ترد می شود. اینجا سوال این است که اگر قدرت حاکمه ترفدار فاسد و منتسب آن باشد و قدرت هم دست آنها باشد امکان اصلاح از طرف مردم و یا امکان اصلاحات از پائین چقدر می تواند باشد؟

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد