کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

از این جا رانده از آن جا مانده


الاهه سرور به همراه آرش جوانمرد که دیشب از استیج حذف شدند


بالاخره الاهه هم دیشب حذف شد و حرف و حدیثهای پشت سرش به اتمام می رسه به زودی .

موقعی که الاهه توی استیج اومد و شروع به خوندن کرد به خاطر چهره و صدای زیبا و خاص و نوع برخورد خوب و دوست داشتنی اش طرفدارهای زیادی بین بیننده های این شو ،پیدا کرد اما همه چیز از وقتی به هم ریخت که قبل از یکی از اجراهای زنده اش درباره زندگی اش گفت . این که توی ایران دنیا اومده بودو بزرگ شده بود اما خیلی اوقات به خاطر افغانی الاصل بودنش مورد توهین و تحقیر بقیه مردم قراره می گرفته و حتی از خاطره ای گفت که با این که سر کلاس نمره خوبی گرفته بود اما معلمش این رو مستمسک قرار داده بود که بقیه هم شاگردی ها رو بکوبه که این افغانی نمره گرفته شماها نه و حتی از این اسم برد که بعد از 16 سالگی چند وقتی به افغانستان رفته بود، اون جا هم اون رو یه افغانی نمی دونستن و بیگانه قلمدادش می کردن و یه جورایی بین دو فرهنگ ایران و افغانستان معلق بود و نه این طرف قبولش داشتن به ایرانی بودن و نه اون طرف به افغانی بودن و در مجموع از سختیهای این راه گفت .
الاهه شخصیتی خاص و مبارز داره. وقتی در 16سالگی خانواده اش به افغانستان بر می گردن و اون رو با خودشون می برن به عنوان گزارشگر خبری در یک ایستگاه رادیویی محلی در شمال افغانستان و همچنین در یک خبرگزاری مشغول به کار میشه و در همون زمان به دخترها و زنان همسایه که نمی تونستن تحصیل کنند ریاضی و ادبیات درس می داده و به تدریج عنوان یک فعال سیاسی در آن منطقه شناخته می شه و در نتیجه او و خانواده اش بعد از دریافت تهدید به مرگ از طرف گروه های بنیادگرا مجبور به ترک شهرشون و رفتن به کابل می شوند .
بعد از نقل مکان به کابل بود که به موسیقی علاقه مند شد.او در مدرسه موسیقی ثبت نام کرد و در حالیکه در موسیقی سنتی افغانستان تخصص می گرفت به مطالعه ی موسیقی غربی هم می پرداخت .اما به محض اینکه خانواده اش موضوع را فهمیدند به مدت یکسال تمام از آواز خوانی اش جلوگیری کردند. اما دوسال بعد صدای الهه توسط داوران شوی تلویزیونی ستارهٔ افغان که مشابه استیج هست و به عنوان اولین زن خواننده هزاره ای که در تلویزیون ملی آواز می خواند محبوبیت ملی در میان جوامع افغانی سرتاسر دنیا بدست آورد.
اما سال بعد که آهنگ "سنگسار" را منتشر کرد گروه های تندرو سعی کردند در چندین مورد او و خانواده اش را به قتل برسانند که مجبور شد از کشور فرار کرده و در هندوستان اقامت کند. دوسال بعد هم به انگلستان مهاجرت کرد و الان 5 سال است که ساکن آنجاست او دانشجوی رشته ی انیمیشن در دانشگاه هنر لندن است . او تا این سن بیست و خرده ای تا به حال 4بار کشور محل زندگیش عوض شده .
اما برای این استیج ، خب به نظرمن اگه الاهه فقط نیتش جنبه موسیقی بود کار مناسبی نکرد و خیلی عظیمی از دشمنی هایی که ریشه در قوم پرستی ایرانی ها داره و نژاد ما رو برتر از دیگری می دونه رو به جان خرید. الاهه از بعد از اون جریان اعصاب خودش هم به هم ریخت و حتی توی یکی از اجراها ترانه یادش رفت! در یکی دو قسمت افت شدید کرد و دیگر خواننده خوبی نبود و همین موضع گیری و افت کیفیت آوازش شده بود منبعی برای فحاشی های زشت به او و به قومش . درحالی که بودند کسانی دیگه که اون ها هم چندان خوب نبودنداما فحش ها همه روانه الاهه می شد و بس و انگار نسبت به بقیه شرکت کننده ها کلی دشمن پیدا کرد سر این شو.
اما اگه بخوام این جوری ببینم که شاید الهه قصد روشنگری اجتماعی داشت و از فرصت دیدن توی این شو می خواست این بهره رو ببره که یه معضل اجتماعی ، یعنی نژادپرستی ، رو عیان کنه و سابقه فعالیتهای گذشته اش هم این رو تایید میکرد ، به نظر میاد کار درستی کرد که تاثیر مثبتش رو  این رو هم توی همون کامنتها هم میشد دیدکه عده ای هم سمپاتی بهش داشتند و به اون دلداری می دادن که بدونه همه ایرانی ها این جوری نیستند و از کسایی که فحاشی می کردند انتقاد می کردند .یعنی یه دو قطبی ای ایجاد کرد که شفاف تر بشه موضوع نژادپرستی ها و این چه بسا باعث این شد که عده ای به این که چرا ما در ایران به افغانی ها نگاه از بالا به پایینی داریم بهتر نگاه کردند و این موضوع روشن تر شد. بنابراین الهه با این کارش توی راه خودش یه گام به جلو برداشت حتی اگه کلی فحش بخوره از عده ای فحاش که حتی به لیونل مسی و فرناندا لیما و شکیرا و ... هم فحشهای آبدار دادند!

نظرات 6 + ارسال نظر
mehdi شنبه 7 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 11:19 http://pouch.blogsky.com

سلام
به رسم اتفاق به وبلاگتون سر زدم.
عالی بود
موفق و پیروز باشید

خانم کوچیک شنبه 7 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 21:42

والا من اولش خیلی صداشو دوست داشتم شخصیتش را هم دوست داشتم ولی خداییش نوت های بالا جیغ می کشید انگار یعنی ادم اذیت میشد چند بار گوش میداد به آهنگهاش در مورد نژاد پرستی ایرانی ها هم به نظرم فقط مختص افغان ها نیست و شامل تمام قومیت ها میشه من یه مدت جنوب کار میکردم جرات نداشتم بگم اصفهانی هستم یا مثلا کسی لر یا ترک باشه انقدر جک و حرفهای بد پشت سرشون ساختن که نمیتونه راحت بیان کنه کلن به نظرم این تنفر از دیگرافراد جامعه مختص ایرانیها نیست و در کل در تمام خاور میانه وجود داره و دلیل اصلیش هم خشونت رایج در این ناحیه مقدس از زمین هست

خانم کوچیک شنبه 7 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 21:47

در مورد افغان ها من شخصا با یک خانواده افغان سالهاست دوست هستم و واقعا ادمهای خوبی هستن ولی فقر و بیکاری موجود در جامعه به تبعیض نسبت به اونها دامن زده من فکر میکنم اگر رونق اقتصادی وجود داشت اینقدر نظرات مخالف به ویژه در جهت اینکه افغانها فرصت های شغلی را از ما گرفتن وجود نداشت و البته ناگفته نماند که تعصب افغانها بر حفظ برخی رسوم غلطشان هم جالب است به نظرم انعطاف پذیری کمتری از ایرانیها در این خصوص دارند

نیره شنبه 7 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 23:20

من چون استیج رو به صورت دائمی دنبال نمی کنم از این ماجراها خبر نداشتم. بنده خدا قدر سختی کشیده. امیدوارم در عرصه هنر و خوانندگی موفق بشه

سهیل یکشنبه 8 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 08:32

من چون نمیبینم
زیاد درگیر این پست ات نشدم

محمدی چهارشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 21:02

من خیلی ناراحت شدم که این قدر به او توهین شد و اصلا نظرم نسبت به مردم کشورمون تا حدی عوض شد.

چیزی که خیلی تعجب آور بود انزجار از الهه به عنوان یک افغانی و به نوعی پرستش یک شرکت کننده ی دورگه یعنی نیکیتا که به نظر من اصلا لیاقت این همه ستایش و طرفداری را نداره.

بله متاسفانه !!
نیکیتا دو رگه است ؟ ایران و کجا ؟

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد