کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

باز هم سرما رسید و باز هم بحث آلودگی هوا داغ شد؟!


بازهم به فصول سرد سال رسیدیم و باز هم تازه به این فکر افتادیم که چه باید بکنیم که وقتی هوا دارد آلوده تر می شود کمتر آسیب ببینیم؟ عده ای می گویند که مدارس را تعطیل کنیم . عده ای می گویند طرح زوج و فرد اجرا شود . عده ای می گویند خودروهای دودزا متوقف شوند . عده ای توصیه می کنند که شیر بخوریم ، مایعات بخوریم ، سوپ و آش بخوریم. عده ای هم ماسک می زنند و فکر می کنند راحت شده اند . همه این کارها را می کنیم اما دقیقا مثل کسی هستیم که دندانش خراب شده ، او باید پوسیدگی ها را بردارد و درمان ریشه انجام دهد تا بهبود کامل پیدا کند . اما ما فقط مسکن می خوریم تا فعلا این درد ساکت شود و برویم دنبال کار و زندگی خودمان . غافل از این که اگر در پی مسکن درمان نباشد فقط باعث عمیق تر شدن خرابی و بزرگ شدن بحران می شود .


هنوز که هنوز است می بینیم که موتور اتوبوسها در ترمینال ها وقتی حتی متوقف اند کار می کند ، هنوز که هنوز است وقتی می خواهیم جایی برویم که می شود از وسیله نقلیه عمومی استفاده کرد مثل اتوبوس و مترو ترجیح می دهیم که اتومبیل شخصی خودمان را آن هم تک سرنشینه ببریم .


در حالی که در دنیا،  بنزین یورو 6 در حال توزیع است، مسئولین هم هنوز یورو 4 را هم نتوانسته اند توزیع کنند. یا این که آن ها نمی بینند هر موتورسیکلت به طور متوسط 8برابر یک خودروی استاندارد، آلودگی تولید می کند و با این که فقط 13% سهم حمل و نقل را دارند 25% آلودگی را تولید می کنند . یا این که دقت نمی کنند که از 3.5 میلیون خودروی تهران ، 350هزار تایش هنوز کاربراتوری است و هر کدامشان 10برابر یک خودروی استاندارد آلودگی هوا دارند . نمی بینند که هفته ای 80 نفر بر اثر این آلودگی در تهران می میرند به اندازه دو اتوبوس آدم !


دوباره هوا سرد می شود و افسوس که دوباره به راه حل های مقطعی بی فایده پناه می بریم .




نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد