کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

سریال دنباله دار عوض کردن اسامی خیابان ها

 

 

چند روز قبل باید اداره ای می رفتم و آدرس داده بودند که خیابون آذربایجان ، حیابون پیروز . چندین و چند بار این خیابون آذربایجان رو بالا پایین کردیم و اگه شما پیروز رو دیدی من هم دیدم و پیداش نکردم که نکردم . آخر سر از ماشین پیاده شدم و پرسون پرسون از کسبه و رهگذرها و دست فروشا پرسیدم که اونام هی آدرس می دادن که برو جلو ،دو چهار راه ، اون طرف تر و مام هی دو تا چار راه رو می رفیتم بالا و پایین و چیزی به اسم خیابون پیروز نمی دیدم که نمی دیدم تا این که پس از تلاشهای بسیار  کاشف به عمل اومد که بله آقای شهرداری اسمش رو جدیدا عوض کرده و گذاشتند شهید سلیمانیه! و این همون خیابونی بود که از جلوش 6بار رد شده بودم. آخه یعنی چی این کار ؟ پیروز چه بدی داشت که یک هو عوضش کردین؟ هیچ کدوم از اهل محل و کسبه هم اسم جدید رو بلد نبودند . 

 

می دونین ، انقلاب که شد یه موجی راه افتاد که اسمای طاغوتی عوض بشه و هیچ چیزی از دوره شاه به یادگار نمونه که مردم رو یاد اون موقع بندازه .برای همین خیابون پهلوی شد ولی عصر ، شاهرضا شد انقلاب ، سپه شد امام خمینی ، میدون توپخونه شد میدون امام خمینی ، نیاوران شد باهنر ،تخت جمشید شد طالقانی ، فوزیه شد امام حسین ، فرح شد سهروردی ، میدون ولیعهد شد میدون ولیعصر ، تخت طاووس شد مطهری ، عباس آباد شد بهشتی ، جردن شد آفریقا ، آیزنهاور شد آزادی ، میدون شهیاد شد میدون آزادی ، میدون ژاله شد میدون شهدا ، . . . . و این فهرست حسابی پر پیمونه ماشاالله . 

 

جنگ هم که شد یه عالمه ملت شهید شدند و باید ازشون جوری تقدیر می کردند برای همین اسم شهدای عالیمقام روی بزرگراه ها و میدونهای اصلی و اسم شهدای گمنام روی کوچه های فرعی گذاشته شد . اسامی بزرگراه های همت ، زین الدین ، باکری ، دوران ، باقری ، آبشناسان ، بابایی ، . . . یادگار اون دورانه . 

 

خب عیبی نداره و خوبم هست . باید یاد و خاطره کسایی که برای من و شما از جونشون گذشتن باقی بمونه و این هم یه روشیه . اما از جنگ و انقلاب 25سال گذشته و نمی دونم چجوریه که هنوز هم که هنوزه شهرداری ها دارن اسم معابر رو با اسم شهدا عوض می کنن؟ هویت کوچه ها و محلات رو ازشون می گیرن و اسمایی بهشون می دن که هیچ هویت و سابقه ای برای اهل اون محل ندارن . جالبه اسامی ای که الآن بهش گیر دادن و عوض میکنن هیچ اشکال شرعی و عرفی هم نداره مثل همون خیابون پیروز . چه ایرادی داشت آخه ؟  

 

سال قبل یه روز عصر بر می گشتیم خونه ، دیدیم که شهرداری زحمت کشیده اسم کوچه ما رو عوض کرده از گلستان 6 تبدیل کرده به شهید غیاث الدینی. من از چند نفر از اهل محل و کوچه پرسیدم که این شهید کیه و کی شهید شده و هیچ کس هم خبری نداشت! چند بار هم تا به حال مردم روی آن رنگ پاشیده اند که فایده نداشته و شهرداری 3 سوت اومده دوباره یه تابلوی دیگه نصب کرده تا آخر سر مردم روی دیوار جانبی کوچه با اسپری همون گلستان 6 رو نوشتند تا کسی سرگردون نشه . 

 

و جالبه که این تغییر نام معابر یکی از دلایلی بود که نذاشت نجفی وزیر آموزش پرورش بشه ( هرچند که خوشحالم شیخ حسن سریع تو یه پست مهم دیگه یعنی رئیس سازمان میراث فرهنگی ازش استفاده کرد )  . اون موقعی که نجفی در شورای شهر بود با تغییر نام میدانی به اسم حق شناس به 9دی مخالفت کرده بود ! 

 

آقایون والا به خدا با این کار شما اون شهدا اجر و قرب پیدا نمی کنن . هدف واقعیتون رو از این زیر و رو کردن اسامی بیان کنین مام تکلیفمون رو بدونیم .

 

 

نظرات 8 + ارسال نظر
ققنوس روی کاناپه دوشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 09:59 http://ghooghi.blogspot.com

بیگ لایک

نیره دوشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 13:20

ظاهرااسم میدون فوزیه بعد طلاقش عوض شده...یعنی قبل انقلاب
اتفاقا منم میخواستم به ماجرای نجفیاشاره کنم! بابت همین موضوع گفتن تو طرفدار فتنه گرهاهستی!!!
مشکل دیگه اینه که روی نقشه اینترنتی تهران اسم قبلی خیابونهاهست یعنی تند تند به روز نمیکنن لااقل ملت سرگردون نشن!

نه اتفاقا فوزیه تا انقلاب همون فوزیه بود اگه یادت باشه فوزیه مادر شهناز پلوی و دختر شاه بود دیگه .

سارا دوشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 13:36 http://biadonyabesazim.blogfa.com

بلوار ما رو که اسم یک شهید براش گذاشته اند، هنوز با نام قبلیش معروفه. و حتی روی تابلوش، داخل پرانتز نوشته شده.



درود بر نجفی!

آره این پرانتزها خیلی رو مخه !

heti دوشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 14:30 http://khalehhetiking.persianblog.ir/

عالی گفتین .پیروز بدیش اینه که فارسیه ولی سلیمانیه عربیه وهر چی عربیه لابد خوبه

نعم !

بولوت سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 13:06

واقعن رو اعصابه این کار
حالا یه کوجه و خیابون که خوبه کل منطقو تهران بارس همین بلا رو سرش اوردن
اونجا اسم نداشت کوجه هاش شماره بود الان برداشتن اسم شهید کذاشتن روشون همه
سرکردون شدن

همه آواره شدیم !

یک موجود مونث سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 14:58 http://www.andishetahavo.persianblog.ir

تو این سالها به اسم و نام خون شهدا خیلی اتفاقا افتاده..
اینم یکیشه..

تازه "پیروز" یه ذهنیت مثبت و انرژی زا در ذهن ادم ایجاد میکنه که اصلا به صلاحمون نیست!!

پس باید اسم خیابون پیروزی رو هم عوض کنن !

ستاره چهارشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 08:28 http://derakhshesh3tare.blogfa.com

ما هم که تهرانپارسیم بلایی مشابه سرمان آمد و خیابان شماره‌دارمون یه هو عوض شد... به نظر من اسامی شهدا رو خوبه که بذارن اما نه اینکه کم کم و در دفعات... بلکه از ابتدا نام اون خیابون همون باشه نه اینکه بعدا بزارن که مردم هم سرگردون نشن و نقشه‌ها هم به روز بشن...

خب آره اسم خیابون از اول همون باشه و بمونه تااخر

پریا پنج‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 22:05

رفته بودی برای ارزش افزوده ای ول کشف کردم ها

یعنی لو رفتم ؟!!!

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد