کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

سقوط سکه ها

 

 

توی کشور یه مقدار پول نقد وجود داره که رفتار ما با اون پول تورم درست می کنه یا نمی کنه .برای ساده کردن حرفم می گیریم یه میلیارد تومن ، خب ؟ این یه میلیارد دقیقا کجاهاست؟ می تونه زیر بالش مردم باشه ، یا توی حساب بانکیشون ، باهاش سکه طلا خریده باشند یا ارز خارجی ، می تونن باهاش جنس لوکس خارجی بیارن یا می تونه توی بورس سرمایه گذاری شده باشه یا توی کارهای تولیدی و اشتغالزایی . توی هرکدوم از این حالتا تورم یه جوری خودش رو نشون میده .  

 

 

فرمولش اینه که هرچی پول بیخودی تر و تندتر بچرخه اوضاع خراب تر میشه و مردم هم بیشتر میرن سراغ خرید سکه و ارز و غیره و تورم بیشتر و بیشتر میشه و هرچی پول تو جاهای اساسی تر مثل تولیدات و عمران سرمایه گذاری بشه تورم کمتر میشه و اشتغالزایی بیشتر و بیشتر .   

 

حالا چرا پول بیخودی و تند تند می چرخه و میره سراغ سکه و ارز خارجی ؟ چون اوضاع مملکت رو قاراشمیش تشخیص میدن و می ترسن سرمایه گذاری بلند مدت بکنن و میرن سراغ چیزی که اصطلاحا پولشون زیر سرشون باشه و حق هم دارن . اما وقتی اوضاع یه ذره آروم میشه مثل همین رضایت نسبی طرفین در مذاکرات اخیر قزاقستان و وزیرخارجه هم بگه که «از امروز تحریم‌ها نه فقط تشدید نخواهد شد، بلکه شاهد رفع تدریجی آنها خواهیم بود.» بازار از این جورخبرها و اظهار نظر‌های آرامش بخش تاثیر مثبت می‌گیره.  

 

و چی شده ؟ سکه ی طلایی که شده بوده 1میلیون و 500هزار تومن ، در عرض چند روز میشه 1میلیون و 320هزارتومن ، یعنی یهویی 180هزار تومن از قیمت کاذبش کم می شه .

 

 

می خوام بگم که تو رو خدا می بینین که عمده گرفتاریهای امروز اقتصادی و معیشتی ما در گرو چه چیزهای الکی ای است!؟

  

 

.... 

 

کامنت برگزیده  

 

سارا گفته : زندگی و آینده و ارزش پول و دسترنج ما با یک حرف خوشبینانه و یا یک حرف ناشیانه ی لج و لجبازی آقایان، یهو میاد بالا یهو میره پایین. گاهی خیلی ناامید میشم ...
اون مسئولی که میاد مثلا یک روز حرفهای خوشبینانه میزنه و یهو قیمت میاد پایین، آیا واقعا هدفش خدمت به مردم و حل مشکلات ماست؟ یا یک نفعی این وسط میبره؟ مسخره است که شاید همه چیز قابل حله فقط با این شرط که یک یا چند نفر از خر شیطون بیان پایین.

 

نظرات 14 + ارسال نظر
amine سه‌شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 11:58 http://sarzamineman1.blogsky.com/

برای چی بانک مرکزی میاد می زنه تو سر خودش و سود سپرده ها رو می بره بالا و به جاش نرخ بهره هم می به بالا؟ تا بتونه پول یا همون نقدینگی رو توی جامعه کم کنه.. به اصطلاح پولو از دست مردم جمع کنه.. اما خوب در مقایسه با پارسال من 5 میلیون سپرده یک ساله کردم و 904 تومان اومد روش اما اگه همونو طلا میخریدم الا 10 میلیون طلا داشتم دقیقا دوبرابر می شد.. یکم کار از بالا مشکل داره.

جمع کردن پول بوسیله اینها عین داروهای مسکن می مونه که فقط درد رو تسکین میده مداوا؟‌خیر. تا بخش تولید ما لاجون باشه این پولا فقط صرف دلار و طلا خواهند شد و ارزش پول ماها نصف

کاتیوشا سه‌شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 13:59 http://www.katiusha.blogfa.com

با تبریک بازگشت پیرزمندانه شما!!!خوشحالم دوباره مینویسید.واقعا در نبودتان اینجا سوت و کور بود.

واقعا ممنون کاتیوشا ی عزیز . بی وحود شما سوت و کور هم می مونه

بولوت سه‌شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 16:56 http://maryamak.blogfa.com/

با وجودد اینکه با این مسئله که به عنوان سرمایه گذاری ارز و طلا بخری مخالفم. ولی فکر میکنم بهترین راه برای حفظ ارزش پس اندازت خرید طلا و ارزه. تاکید میکنم که فقط پس اندازه.
هر چقدرم الان ارزون شده باشه. بازم انقدر نیست. پارسال برای عروسی دختر عمه م نیم خریدیم 300 تومن. الان برای عروسی یه دختر عمه ی دیگه م خریدیم 670 تومن. چی شد سکه در عرض 1 سال بیشتر از دوبرابر شد. تازه اونم الان که اومده پایین بازم بیشتر از دو برابره.
گذشته از این دلخوش به این کاهش 180 تومنی نباشید. پارسالم ارز و سکه موقتن یه مقدار اومد پایین. بعد نجومی رفت بالا.
با سیاست های موجود دیگه عمرن پول بره سمت تولید. یه پدری دارن از تولید کننده ی بخش خصوصی در میارن درآوردنی. و عملن دلالی و کارای تورم زا سود دهی دارن.

بولوت عزیز ظاهرا متن رو با حوصله نخوندین . من دلخوش نشدم و به بی ارزشی دارایی هامون هم واقفم . چیزی که من گفتم این بود که به ارحتی و الکی بالا می ره و به همون راحتی هم پایین میاد و این که بازار سرمایه با آرامش روی خوش نشون میده

بولوت سه‌شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 17:01 http://maryamak.blogfa.com/

این تیتر پستم عین بخشای خبریه! 20 و 30 درصد میره بالا کسی نمیگه پرواز سکه! بعد که 10 درصد میاد پایین میکنن تو بوق و کرنا و میگن سقوط.
آآآآآآآآآآآآآآآه. که کارمون به کجا رسیده.

این تیتر رو هم در همون راستا انتخاب کرده ام .

نیره سه‌شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 19:45 http://salimi.blogfa.com

یعنی واقعا اینا دارن کوتاه میان؟ من که چشمم آب نمیخوره...شایدم بازی شون باشه تا قبل انتخابات...به هرحال ما از خدامونه همه چی ارزون بشه ولی زهی تصور باطل!!!وقتی مردم خطر جنگ رو حس میکنن حق دارن پولها رو توی طلا ذخیره کنن!

به نظر که این جور میاد . واقعا خدا کنه که اینا از خر شیطون بیان پایین

سارا سه‌شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 19:47 http://biadonyabesazim.blogfa.com

زندگی و آینده و ارزش پول و دسترنج ما با یک حرف خوشبینانه و یا یک حرف ناشیانه ی لج و لجبازی آقایان، یهو میاد بالا یهو میره پایین.

گاهی خیلی ناامید میشم ...


اون مسئولی که میاد مثلا یک روز حرفهای خوشبینانه میزنه و یهو قیمت میاد پایین، آیا واقعا هدفش خدمت به مردم و حل مشکلات ماست؟ یا یک نفعی این وسط میبره؟

مسخره است که شاید همه چیز قابل حله فقط با این شرط که یک یا چند نفر از خر شیطون بیان پایین.

سارا جان مسخره است ولی این جوریه واقعا . تا وقتی که امور به سامان نباشند با یه غوره سردیمون می کنه و با یه مویز گرمی!

افشینـ چهارشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 00:46

ترمه چهارشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 08:33

تولید؟!!!
سرمایه گذاری در بخش تولید؟!!!
آقای رگبار بازم زدی تو خط طنز و کمدی که.

گاهی هم باید طنازی کرد دیگه ترمه جان!

یاس چهارشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 12:29 http://www.soundsoflife.blogfa.com

اینجور وقتا برای اینکه دلم رو خوش کنم می گم ایشاالله درست میشه. خوب میشیم. عاقل میشیم.

خب یاس خانوم بشر به امیده که زنده است دیگه

حسین چهارشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 13:25 http://hosseinb.blogfa.com

سلام
و بیچاره اونهایی که به هر دلیل مجبورن توی این شرایط طلا و سکه بخرن .

آره . البته اونها هم باید این عادت رو بذارن کنار

حسین چهارشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 13:26 http://hosseinb.blogfa.com

سلام
راستی یادته در مورد ضریح امام حسین کلی حرف بود و ..
اون موقع که من رفتم کربلا شما تو مرخصی بودی و خوشحال میشم سفرنامه ام رو بخونی .

ممنون که به یادم بودی . چشم می خونمش

خانم کوچیک چهارشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 14:20

خوشحالم که برگشتید آقای رگبار گاهی آدم فکر می کنه که کل زندگی ماها که فقط یه بار فرصتش را داریم به همین راحتی وبا همین مسخره بازی ها به فنا میره با تصمیمات لحظه ای آقایان مسیر زندگی ما مشخص می شه و دردها ورنج هاو یا شکست وپیروزی هامون رقم می خوره واقعا جای تاسف داره تومملکتی زندگی کنی که نه خیلی میشه روی آینده برنامه ریزی کرد نه اصن معلومه که چه اتفاقی قرار بیفته
خدا کنه از خر شیطون بیان پایین و بی خیال این حق مزخرف مسلمشون بشن من که.................

خب خانوم کوچیک این رو قبول دارین که بیشتر سرنوشت هر ملتی به دست خودشه ؟ اگه این مملکت بی آینده است به خاطر اعمال ما و اجدادمون این جوری شده . شاید باید تحولی در رفتارهای الانمون به وجود بیاریم تا نسلهای بعدی همین غبطه رو نخورن

تازه وارد چهارشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 15:48

به به! چه خوب که کافه رو بازگشایی کردین!
متاسفانه همین چیز های الکی و این اوضاع قاراشمیش دار ه کمر یه عده رو میشکنه! مثل پدری که دیدم برای درمان دختر بیمارش کل زندگیشو فروخت:(

مرسی تازه وارد عزیز
واقعا جای تاسف هم داره . مریضی رو نگو که اصلا خانواده ها رو بیچاره میکنه

سارا پنج‌شنبه 17 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 21:39 http://sazesara.blogfa.com/

سلام

واقعا "سقوط سکه"... سکه مون از سکه افتاد و رفت...
آقا نفسمون توی این "الکی بازار" که با یه مویز گرمیش میشه و به یه نسیم، می چاد، گرفت... چی می خواد بشه؟ نمی دونم، ولی باور بفرمایید کم آوردیم، اساسی...

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد