کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

گرونی و انقلاب شکوهمند ما

 

 

بین کلماتی که دارم به بنیامین دیکته شب می گم بر می خورم به کلمه "خاطرات انقلاب" . بهش می گم و درست می نویسه . بهم نگاه می کنه و منتظره که بقیه رو بگم . ازش می پرسم : خاطرات انقلاب می دونی یعنی چی ؟ سرش رو بالا می اندازه که نه . بهش می گم: خاطرات می دونی چیه ؟ می گه : آره مثلا یکی برای ما تعریف می کنه که چی کارها می کرده . بهش می گم:  خب این درست . انقلاب چی ؟ انقلاب رو هم می دونی چی بود ؟ می گه:  نه .  

 

 

بهش می گم: انقلاب وقتی بود که رئیس این مملکت یکی بود به اسم شاه .مردم اومدن تو خیابونها و اعتراض کردن که ما نمی خوایم تو رئیس کشور باشی و شاه هم گذاشت و از مملکت رفت . بنیامین پرسید: چرا مردم نمی خواستن اون رئیس مملکت باشه ؟ باید بهش چیزی رو می گفتم که براش ملموس تر باشه . گفتم: چون گرونی بود همه چیز رو باید گرون تر می خریدن .   

 

(گرچه این تنها عامل نبود ولی به باور من جزو چند عامل اصلی بروز انقلاب 57بود . این واقعیتیه خیلی از مردم ما نادیده می گیرن . تو سالهای 55تا 57بیماری هلندی اقتصاد نفتی ما بروز کرده بود و خیلی چیزها گرون تر ار قبل بودن و این برای مردمی که سالها به بی تورمی عادت کرده بودن قابل قبول نبود . من خودم یادمه که تو دوست و آشنا و در و همسایه می دیدم که می گفتن عیبی نداره ایشالا شاه میره ،آقای خمینی می یاد دوباره همه چیز ارزون می شه)  

 

اون وقت بچه برگشته می گه: الان دیگه گرونی نیست !؟   

 

.... 

 

کامنت برگزیده  

 

شیرین گفته : نه فقط گرانی، تمام دلایلی که بخاطرش مردم صدای اعتراض بلند کردند، الان به شکل شدیدتر و بدتر وجود دارد.موضوع اینجاست که طبق همان جمله معروف، مردم امروز "افیون" زده اند. ایکاش مردم آن زمان هم همینطور بودند! گاهی تغییر نکردن بهتر از تغییر به سوی بدتر شدن است. آدمهای کم اطلاع و کله خرابی بودند که فکر میکردند صرف ایجاد تغییر، حلال مشکلات است. بدون اینکه از نحوه اداره و هدایت جریان ایجاد شده کوچکترین اطلاعی داشته باشند.  

نظرات 6 + ارسال نظر
shirin یکشنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 10:37 http://ladolcevia.blogfa.com

رگبار جان نه فقط گرانی، تمام دلایلی که بخاطرش مردم صدای اعتراض بلند کردند، الان به شکل شدیدتر و بدتر وجود دارد.
موضوع اینجاست که طبق همان جمله معروف، مردم امروز "افیون" زده اند. ایکاش مردم آن زمان هم همینطور بودند! گاهی تغییر نکردن بهتر از تغییر به سوی بدتر شدن است. من به شخصه، بعنوان کسی که از این انقلاب بدترین آسیبها را دید از هیچکدام از انقلاب کنندگان نمیگذرم. چه اسلامی ها و چه غیر اسلامی ها.
آدمهای کم اطلاع و کله خرابی بودند که فکر میکردند صرف ایجاد تغییر، حلال مشکلات است. بدون اینکه از نحوه اداره و هدایت جریان ایجاد شده کوچکترین اطلاعی داشته باشند. رهبران حزبهای غیر مذهبی هم احمق تر از همه بودند و کاملا بیگانه با اصول دموکراسی. کار را به ترور و خشونت کشاندند و بهانه خوبی به دست اینها دادن تا تک حزبی بودن رژیم را توجیه کنند.
لعنت به همه شان!

بله قبول دارم اما این که همه رو به یه چوب برونیم رو نمی پسندم . توی قضاوتهامون باید جو غالب زمانه رو بفهمیم و بعد نظر بدیم . اون دوره انقلابی بودن کاری بود مد زمانه و قاطبه غیر از این نمی فهمیدن .
چه می دونستن انقلاب کنن بدتر میشه؟

نیره یکشنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 12:58 http://salimi.blogfa.com

چی بگم والا!

نیره یکشنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 15:52 http://salimi.blogfa.com

من شنیدم هویدا توی دادگاه گفته بوده من کبریت رو 14 سال یه قیمت (یه قرون) نگه داشتم...و تصور میکردم تورم اون سالها وجود نداشته اصلا!

منم شنیدم
اما این رو می دونم که تورم اصلا نبود

بولوت یکشنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 20:45

خوشم میاد از همه ی جهت ها و آرمان ها ملت ضایع شدن. (اسمایلی خباثت)

آخه چرا ؟ اونا یه حرکتی کردن شاید به نیت درست

دنیا شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 11:07

گذشته از بحث انقلاب و گرونی من خیلی خوشم اومد شما این جوری با پسرتون صحبت می کنید. این جور صحبت کردن و دلیل آوردن باعث میشه در آینده قدرت استدلال و منطق پسرتون بیشتر بشه.
براتون زندگی شاد و آرومی در کنار همسر و پسرهاتون آرزومندم.

خوسحالم که به نظرت راه درستیه .
از آرزوی خیرت هم ممنونم دوست خوبم

بولوت شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 16:34 http://maryamak.blogfa.com/

بازرگان از نظر من جز تک و توک متفکرین و عقلایی بود که تو مبارزه به شاه و اتقلاب نقش داشت.(اصلن وجود همین آدما تو مبارزه علیه رژیم گذشته س که من میتونم باور کنم زمان شاه حداقل از نظر سیاسی و دموکراسی اونقدرام فوق العاده نبوده) بعد همین ایشون میگه ما میدونستیم که شاه باید بره ولی نمیدونستیم بعدش چی بشه. امثال ایشون تب رو برنتافتن. بعد راهی رو رفتن که خیلی شیک به مرگ افتادیم. (فقط همون دهه ی شصت برای رو سفید کردن شاه کافی بود دهه های بعدی بماند)
وقتی متفکرین نمیدونستن چی قراره بشه. عوام که جای خود دارن.
مردم جمهوری اسلامی میخواستن ولی کی تعریف درستی از جمهوری اسلامی داشت که میخواستش؟
بله نیت خیر بود. همه دنبال بهتر شدن اوضاع بودن. ولی واقعن نمیدونستن واسه چی و چرا؟ وقتی دوزار شعور پشت این نیت نباشه چه فایده ای داره؟
بعدم یه توصیه ای کرده آغا محمدخان به ولیعهدش که سعی کن مردم همیشه گرسنه و بی سواد بمونن تا مطبع باشن. باور من اینه که عامه س مردمی که انقلاب کردن(نمیگم عامه ی مردم اون دوره. چون خیلی ها فقیر و بی سواد بودن. ولی اونا انقلاب نکردن. طبقه ی متوسط شهری بودن که انقلاب کردن.) سیر و باسواد بودن. شاهم تاوان سیر کردن و باسواد کردن این ملت رو پس داد.
آدمایی که نمیدونن چی کار میکنن بعدشم باید پای لرزش وایسن. وقتی از روی جهل مری جلو حقته که ضایع بشی.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد