کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

بیزینسی بزرگ به نام بن 10


فکر نکنم کسی باشه که سریال کارتونی بن تن رو نشناسه ازبس که هر اسباب بازی فروشی و لوازم تحریری و کیف فروشی ای که میری عکسهای بن و موجوداتش خودنمایی می کنند . ولی برای اون عده که هنوز نمی شناسن باید بگم که کارتونیه که شرکت آمریکایی کارتون نت ورک از سال 2005 (1385) ساخته و روانه پخش کرده که مدتی هم هست که در ایران دوبله میشه و هر چند وقت یک بار دی وی دی اون بیرون میاد .


بن 10 داستان یک پسر بچه معمولی آمریکاییه که وقتی که همراه پدربزرگ و دخترعموش به مسافرت رفته بودند دستگاه کوچیکی در جنگل پیدا می کنه که عین ساعت مچی به دستش می چسبه و به اون قدرت مافوق بشری میده که باعث می شه بن به 10هیولای مختلف قهرمانی تبدیل شه و برضد شر در تمام جهان به مبارزه بپردازه .


این کارتون وقتی که در آمریکا و بقیه نقاط جهان هم پخش می شد بچه های زیادی رو به طرف خودش جلب کرد . کم پیش میومد که یه ابرقهرمان یه پسر بچه باشه.حتی رکورد سری پرطرفدارلاک پشتهای نینجا رو که سالهای سال پرفروشترین و محبوبترین کارتون ایالات متحده بود رو هم شکست . الان چند سالی هم هست که دنیای بچه های ایرانی رو تسخیر کرده و هنوز هم که هنوزه هر چندوقت یه بار یکی از قسمتهای جدیدش دوبله شده میاد بیرون .


بنیامین ما که رسما عاشق این بن و موجوداتشه و این قده هر روز درباره بن و چاردست و موجود یخی و آتش مرداب و موجود عظیم الجثه و . . . شون حرف می زنه که باورتون نمیشه . هر سی دیش که میاد ذوق می کنه که بره بخره ، روی تمام دفتر مشقهاش عکس بن تنه ، عکس کیف مدرسه اش بن تنه ، به دیوار اتاقش عکس بن تنه ، بازی های کامپیوتری ای که بازی می کنه بن تنه ، عروسکهای موجودات بن تن بیشتر اسباب بازیهاش رو تشکیل میدهند ، حتی عکس ملافه و بالشش هم بن تنه !


                

تعدادی از موجودات عروسکی بن تن که بنیامین داره(عکاس : بنیامین سپهری)


حالا چیزی که می خوام بگم این نیست که این جور کارتونها چه تاثیراتی تو روح و روان بچه ها می ذارن و یا این که اهداف بلندمدت سازنده ها چیه و یا . . .


اما می خوام بگم شم اقتصادی این سازنده ها بیست بیسته . تو سری اول ، بن دارای 10موجود عجیب غریب بود و خب اسباب بازی های همون 10موجود ساخته می شد و به فروش می رفت . اینها دیدندکه نه بابا این بن ، معدن طلایی هست برای خودش و هر چی اینا می سازند عین باقلوا داره فروش میره و مشت مشت پوله که می ره تو جیبشون ، اومدند و تو قسمتهای بعدی تعداد این موجودات رو تصاعدی بالا بردند و به نظرم الان بن می تونه به چیزی حدود چل پنجاه تا موجود تبدیل بشه! و خب همه اینها هم اسباب بازیهاشون ساخته می شه و بچه هاهم از ننه باباها می خوان که اینا رو هم براشون بخرن .

 

....


کامنت برگزیده


نیره گفته :  مسئله اینه که اینها کارشون رو خوب بلدن و بر اساس علم روان شناسی فیلم و سریال و کارتن می سازن. اینه که کارشون خوب میگیره!

درحالی که ما در ایران روان شناسی نداریم اصلا. علمش بومی نیست. همه ش ترجمه س. اینه که روان شناسها توی حل مشکلات مردم موندن چه برسه به اینکه بخوان فیلم و سریال هم بسازن! مشخصه که علم وارداتی با هیچ کدوم از شئون زندگی ما همخونی نداره
مسئله دیگه اینکه ما فقط فیلم می سازیم که کارگردان و بازیگرمون نون بخورن. نه به فکر تاثیرگذاریش هستیم و نه به فکر درامدزایی.
تا وقتی ههمه چی به چاه نفت وصله از کیفیت بالا خبری نخواهد بود

                    



نظرات 8 + ارسال نظر
ترمه یکشنبه 10 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 08:44

چه تاثیر بدی؟ بن بیچاره این همه زحمت میکشه تنهایی با بدی و شر مبارزه می کنه اون وقت شما میگی آثار بدی داره؟ اصلا فلسفه ی انتظار رو زیر سوال بردی ها!


صحرا یکشنبه 10 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 09:08 http://like-no-one.blogsky.com/

عجب درد مشترکی !
من که رسما از این بن تن تنفر خودم رو اعلام می کنم. نه بابت اینکه مجبورم به خاطرش کلی به جیب مبارکم بد بگذرونم ! بیشتر از این جهت که من بیچاره ساعت سه می رسم خونه و تا سه و نیم ناهار می خورم و دقیقا ساعت چهار که خواب نیمروزی ام به شیرین ترین قسمتش رسیده شبکه gem بن تن نشون می ده و صدای بلند تلوزیون به علاوه هیجانات ما فوق بشری دو تا پسربچه عشق بن تن مثل یه آوار خراب می شه روی سرم !

نگاه یکشنبه 10 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 11:24

اتفاقا من همش عکسشو می دیدم می گفتم این به این زشتی(اصلا طراحی ش جالب نیست به نظرم) چرا اینقدر معروفه!
تازه مادرم برای خواهرزادم روبالشی خریده بود همین بن 10 منم میرم و میام میگم زشت تر از این نبود بخری؟!
بنده خدا مامان هم میگه آخه این جنس پارچه ش از بقیه بهتر بود!!

آره به نظر من خوب طراحی نشده و تخت و کسل کننده است

نیره یکشنبه 10 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 12:25

مسئله اینه که اینها کارشون رو خوب بلدن و بر اساس علم روان شناسی فیلم و سریال و کارتن می سازن. اینه که کارشون خوب میگیره!
درحالی که ما در ایران روان شناسی نداریم اصلا. علمش بومی نیست. همه ش ترجمه س. اینه که روان شناسها توی حل مشکلات مردم موندن چه برسه به اینکه بخوان فیلم و سریال هم بسازن! مشخصه که علم وارداتی با هیچ کدوم از شئون زندگی ما همخونی نداره
مسئله دیگه اینکه ما فقط فیلم می سازیم که کارگردان و بازیگرمون نون بخورن. نه به فکر تاثیرگذاریش هستیم و نه به فکر درامدزایی.
تا وقتی ههمه چی به چاه نفت وصله از کیفیت بالا خبری نخواهد بود

منم این رو خیلی شنیدم که روانشناسی خیلی واردتایه و تلاشی هم نشده که بومی بشه .
اونا امروزه از این رسانه به نخو احسن استفاده میکنن و بدون این که هیچ پیام مستقیمی بدهند حرفشون رو اعلام می کنن ولی ما فقط بلیدم خوب منبر بریم

نیره یکشنبه 10 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 12:26

به بازی نقد من دعوتید!

بولوت یکشنبه 10 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 13:24 http://maryamak.blogfa.com/

باز خوبه شما تکلیفتون مشخصه! با یه بن تن طرفید و شکلای مختلف اون!
ما که داریم با باربی و برتز و درا و کایلو و توت فرنگی و فی فی و هزار تا موجود دیگه سر و کله میزینم. اسمشونم اشتباه بگیم باید بریم بشینیم تو دادگاه توبیخ بشیم!

سارا یکشنبه 10 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 15:39 http://biadonyabesazim.blogfa.com

حالا ما برای یکی، همه چی انگری بردز باید بخریم.
رفتم بازیش رو دانلود کردم که چی چی هست اصلا؟!
دیدم اصول فیزیکی رو بکار میبره (مبحث پرتابه)
حتما پارک بسیار بزرگش رو هم دیدید توی چین گمونم. در ابعاد غول پیکر ساخته اند و میرید انگری بردز پرتاب می کنید!
بعد توی روزنامه یا مجله خوندم که برای مدارس آمریکا دارن طرحی رو میذارن که اصول فیزیکی رو با این بازی به بچه ها یاد بدهند: نقطه اوج، برد پرتابه، زاویه پرتاب و ...

کاراکتر دوست داشتنی ما ایرانی ها، کلاه قرمزی ه که کلا خنگ ه!

عکسای اون پارک رو دیدم بنیامین عاشقش شده و میگه منو یه روز ببرین اون جا!
انگری برد هم خیلی معروفه و باز خدا رو شکر که یه متخصص داره به ما میگه که اصولی مفید داره

دنیا چهارشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 17:15

خدا را شکر که ما معضلی به اسم بن تن نداریم توی خونه مون.
ولی در مورد کامنت خانم نیره فقط خواستم متذکر بشم ما خیلی علم های دیگه هم تو کشورمون داریم که بومی نیست ولی این به این معنا نیست که ازش در زندگی روزمره استفاده نمی کنیم. اگه دست اندرکاران صدا و سیما و کانون فکری و ... از این علم استفاده نمی کنند دلیل بر نبودنش نیست اصلا.
کما این که اگه بن تن بر اساس روانشناسی کشورهای غربی ساخته شده باشه پس خوب روی فرهنگ شرقی اسلامی ما تاثیرش را گذاشته با این که بومی نیست.
پس روانشناسی خارجی اون ها خوب تونسته ما را تحت تاثیر قرار بده که با کامنت و حرف ایشون متناقضه.
فقط خواستم این را متذکر بشم. همین.

این طور که متوجه شدم دنیا شما در روانشناسی سررشته ای دارین . چطوره که این نظر رو راجع به این رشته ما داریم ؟ کم هم نشنیدم . آیا حرف اشتباهیه یا رگه های از واقعیت درش نهفته است ؟ آیا واقعا روانشناسی رشته ای بین المللیه یا این که ما نتونستم ازش استفاده کنیم ؟ (چقده سوال کردم !!)

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد