کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

بعد از مرگ


تو پست قبلی که راجع به مراسم کفن و دفن نوشته بودم و هزینه های اون ، رفقا کامنتای خوبی دادن که بحث رو بازتر کرد اگه اجازه بدین تو این پست هم میت ها رو رها نکنیم !


مثلا شیرین نوشت که« این مراسم مفصل و مخصوصا بخور بخور هایش خوشبختانه رسم مردم اروپا نیست. دیدن کسانی که در مراسم ختم در حد انفجار شکمبارگی می کنند واقعا تهوع اور و تاسف آور است. بنظرم بی حرمتی به اهمیت "مرگ" و فرد رفته است.»


و نیره نوشت که« رسم در قدیم فقط خرما و حلوا بوده اونم به دلیل پایین افتادن قند خون صاحبان عزا که مثلا از نظر جسمی بتونن این مصیبت رو تاب بیارن . بقیه بخوربخورها رو خودمون بعدا اضافه کردیم!!! در شهر ما رسم نهاردادن همچنان پابرجاست. اونم در جایی که همه محلی و بومی اند و فقط فامیل رو بخوای دعوت کنی 800 نفر به بالا میشه! بیچاره صاحب عزا که هم عزیزش رو از دست داده و هم باید جیبش خالی بشه!!! هزینه گل رو هم که نگو! طرف تا زنده س یه شاخه گل براش نمیبرن. همینکه مرد تاج گلهای چندصد هزارتومنی سرازیر میشه!!!»


باید بگم درسته و متاسفانه این گرفتاری ای هست که تو خیلی جاها برای صاب مرده ها ! پیش میاد .طرف گاهی نصف زندگیش رو میده تا بقیه تو ختم شرکت کنن . من شنیدم که تو بعضی شهرا اقوام میان و تا هفت روز تو خونه میت می مونن و شام و ناهار و صبخونه میخورن به این اسم که تسلی دارن میدن . نمی گم نیتشون خوردنه ها . نه . شاید واقعا دارن تسلی میدن و لی نتیجه اش بیچارگی بازمانده هاست .


والا تو همین تهران هم که مراسم به اون غلظت نیست باز چیزهایی هست که آدم می بینه نمی دونه بخنده یا گریه کنه . یه خاطره ای من بگم که خوندنش خالی از لطف نیست .چندسال قبل یکی از آشنایان ما که در سوئد زندگی می کرد ،همون جا فوت می کنه . بنده خدا جوون بود و فوت کرد . زنش سوئدی بود و برای دفنش در ایران همراه با جسد و خواهر میت به این جا اومد و بار اولش هم بود که به ایران می اومد . خواهر میت نقش دیلماج رو براش ایفا می کرد .


خاکسپاری توی بهشت زهرای تهران بود . یادمه وقتی که جسد رو از غسالخونه رو دست آوردن ، فامیلهای اون ، بیشتر زنها ، چه جیغ و شیون و تو سر زنونی داشتن ، آویزون تابوت شده بودن ، می خوستن بکشنش پایین ، جیغ میزدن و شیون می کردن ، سر گور نمی خواستن بذارنش توی خاک  و .... .این وسط زن سوئدی این بنده خدا نظرم و جلب کرد .توی کل این مراسم مدام اشک می ریخت و با دستمالی اشکاش رو پاک می کرد و باز اشکا جاری می شدند . غم و غصه ای که توی نگاه و صورت این زن بود واقعا عمیق و جانگداز بود . 5سال با هم زندگی کرده بودند.حالا تا این جاش عیبی نداره . بالاخره هرکسی جوری غم و غصه اش رو بیرون می ریزه . فرهنگ هرجایی با هم فرق میکنه  .


اما نکته و تفاوت فرهنگی مالوف ما از این جا شروع می شه ، مراسم خاک سپاری که تموم شد همه رو به رستورانی بردند . می دیدم همه اونایی که تو سرو کله می زدن و مراسم رو به هم ریخته بودن ، توی غذا خوردن و دستور به گارسون دادن که پیاز بیار،  این جا چرا نوشابه نداه ،یه سالاد دیگه بیار و بخور بخور یکه تازی ای می کردن که بیا و ببین .  همچین میخوردن که انگار نه انگار ناراحت اند و به نظر انگاری که از یه قحطی دراومده اند . نمی دونم والا آدم مگه از ناراحتی زیاد اشتهاش هم وا میشه ؟! 


به زن سوئدی هم که نگاه می کردم همین جوری و ارفته و مات و متحیر به رفتار اینها نگاه می کرد و سر یه میزی نشسته بود و به زور چند قاشق ماست بهش دادن که مگه غذا از گلوت پایین می ره ؟ همین الان عزیزترین کست رو به خاک سپردی و تنها برگشتی .


فکری این بودم که این خانم وقتی از این جا بره راجع به ما چه چیزی به هموطنهاش خواهد گفت ؟!



نظرات 3 + ارسال نظر
نیره شنبه 28 دی‌ماه سال 1392 ساعت 12:16

چند میگیری گریه کنی میخواست همین رو نشون بده
که بعضیا برای آبرومند کردن!!! مراسم عزا چه کارها که نمیکنن!!!
کلا ما ایرانی ها اهل افراط و تفریط و البته ظاهر سازی هستیم. این کارها همه ش برای اینه که به دیگران حالی کنیم متوفی برامون عزیز بوده مثلا!!!

اون فیلم رو ندیدم ولی افراط تو ماها خیلی بیشتر از تفریطه .تا حالا ندیدم بدون هیچ مرامس کسی رو دفن کنن

jorm shenas شنبه 28 دی‌ماه سال 1392 ساعت 13:12

یه اخلاقى دارم هیج وقت هم دنبال ریشه یابیش نرفتم اما جه تو مراسم ختم جه نذرى هایى که در و همسایه گاهى واسه امواتشون میارن پخش مى کنن ذره ایى نمى تونم دهن به غذا بزنم واسه همین وقتى نذر میارن حتما مى پرسم علتش رو...خوردن غذاى ادمى که مرده اصلا حس خوبى بهم نمى ده...

من مثل شما رو چندین بار دیده ام که به هیچ وجه غذای این جورمراسم رو نمی خوردند . البته واقعا نمی دونم حکمتش چیه شاید برای این غذا دادن به راه افتاده که تشکری کنن از کسایی که خودوشن رو توی سخیتی ها رسوندن .

نیره دوشنبه 30 دی‌ماه سال 1392 ساعت 11:44

منظورم از تفریط اینه که طرف زنده س و فک و فامیل نمیرن دیدنش یا عیادتش
وقتی مرد عزیز همه میشه!

بله دقیقا

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد