کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

ما در چشم آن ها


فیلم 300 چندسال قبل خیلی سرو صدا کرد که فیلمی یه طرفه نفع تمدن غربی و علیه تمدن ایرانی بود . امسال 2014 آمریکایی ها ادامه فیلم رو ساختند تحت عنوان 300: خیزش امپراطوری که به ادامه جنگ ایرانیان سفاک و بی تمدن ،علیه یونانیان با تمدن و دارای دموکراسی می پردازه.


تعجبی هم نداره که از قدیم گفتند هرکسی از ظن خود شد یار من و وقتی ما خودمون نتونیم خودمون رو خوب نمایش بدیم طبیعتا رقبا ما رو نمایش می دن و اون جوری که می خوان به تصویر می کشن شما فی المثل به ریخت و قیافه ای که برای خشایارشا درست کردن توجه کنین.


شما مطمئن باشین که اگه ساخت این جور فیلما ادامه پیدا کنه که داره می کنه نسل بعدی اونا ما رو همین جوری به خاطر خواهند آورد و همین تو تصمیم گیری هاشون برای ما موثره .


و می مونه این نکته که بالاخره کی ما می خوایم به این نکته توجه کنیم که نشوندن تصویر خوب و دل نشین از خودمون در چشم بقیه خلق الله این کره خاکی چقدر چیز مهمیه واقعا نمی دونم .


اینم تصویری تاریخی از خشایارشا شاه ! تصویری که از ما به یاد دنیا خواهد ماند 



نظرات 8 + ارسال نظر
شیرین شنبه 17 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 22:41

زیاد به دل نگیر رگبار عزیز. می دانم هنوز داغ دیدن فیلم هستی و قطعا خیلی عوامل موجود در آن احساسات را جریحه دار می کنند. اما کمی که فاصله بگیریم و با خونسردی مسائل را بررسی کنیم بهتر است و واضح تر میشود واقعیات را دید.
- خیلی نگران اینکه دیگران (غربی ها ) چه تصوری از ایرانیان دارند نباش. همسن های ما و جوانتر ها اصلا نمی دانند ایران کجاست و نمی دانند فارسی خوردنی است یا پوشیدنی! برای آنها تمام این منطقه عرب است! فقط نسل قبلی ما یعنی پنجاه سال به بالاهای تحصیل کرده می دانند ایران چیست و تاریخش کدام است.
- خیلی نگران کسی نباشید که منبع کسب اطلاعات تاریخی اش را مراجع آبکی ای مثل ویکی پدیا یا فیلم های سرگرم کننده انتخاب می کند. اینکه چنین ابلهی چه تصوری از ما داشته باشد آنقدرها هم مهم نیست! ماموریت هالیوود سرگرمی است نه آموزش! کسی که آنرا بعنوان منبع کسب اطلاعات و آموزش انتخاب میکند بهره هوشی بسیار پایینی دارد.
- در این مورد کاملا موافقم و مسئولیت هم گردن خود حکومت است. با تمام دنیا سر جنگ داشتن و غربتی بازی درآوردن همین داستان ها را هم بدنبال دارد. طوری به حاشیه دنیا گذاشته شده ایم که صدایمان را هیچکس نمی شوند و علاقه ای هم به شنیدنش ندارد.
- از همه این حرفها گذشته ... صرفنظر از فیلم و پرداخت ماجراهایش، واقعیت اینست که شکست خورده تاریخی تمام این وقایع فقط ما هستیم! ما هستیم که از امپراطوری پرسیا چیزی در کف نداریم و ترک و مغول و عرب هربار پوزه مان را به خاک مالیدند و شاه ها هم به اسم هرکس از راه رسید خطبه خواندند. یونان در عوض نه تنها هویت خود، که هویت اروپا را حفظ کرد و برنده تاریخی تمام این حرف و حدیث ها فرهنگ و تاریخ اروپاست.

راستش کام من آنقدر از بی هویتی مان تلخ است که اصلا به این کری ها و کل کل ها اهمیت نمی دهم. از بیخ قافیه را باخته ایم. حالا چانه زدن سر ساخت یک فیلم چه چیزی را برایمان بهتر می کند؟!

شیرین جان . نمی دونم چقدر این مقوله رو باور داری که فرهنگ یه ملت یا یه جامعه از بالا نیست که شکل می گیره . درسته فرهیختگان زمام امور رو دست می گیرن و جامعه رو هدایت می کنن ولی جامعه ای رو هدایت می کنن که خودشون منشا اون جامعه باشن یعنی شما هیچ وقت در دوره فعلی یه ژان ژاک روسو در ایران نمی تونی پیدا کنی که اصلا جامعه پذیرشش رو نداره .
آمریکایی ها و کلا اون فرهنگ دست روی نقطه مناسبی می ذاره و سرمایه گذاری فوق بلند مدت می کنه . اون تصور نرم جامعه رو از یه فرهنگ شکل میده و به ما می آموزه که به یه چینی به یه هندی به یه ایتالیایی چجوری نگاه کنیم و این در چندنسل تاثیر عمیق و بی تغییری می ذاره .
درسته این فیلما در ظاهر کمیک اند و چندان مستند نیستند ولی تاثیرشون در دید انسان های دیگه نسبت به ما بی اهمیت نیستند .
گرچه با این دیدگاه تو کاملا هم رای هستم که ما الان خودمون داریم تیشه به ریشه دید دیگران به خودمون می زنیم . همین تصویری که بقیه مسلمونا از خودشون به ننایش گذاشتن ( گروه بوکوحرام ، القاعده ، وهابیون ، شیعیان غالی ) و ما هم مفتخریم به اسلام چقدر دید جهانی رو نسبت به ما بد کرده خدا عهالمه

تیراژه یکشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 02:44 http://tirajehnote.blogfa.com/

خدا کنه که این تصویر آخرین تصویر نباشه..اصلا چرا فیلم و تاریخ و گذشته؟
از همین حالایمان تصویر خوبی در ذهن دنیا بماند..تصویری که آنقدر خوب و قابل اعتماد باشد که گذشته مان را هم صاف و زلال به نمایش بگذارد..تصویری که بعدها بشود یک تاریخ قشنگ و گرامی

راست می گی تیراژه عزیز اما تصویر الانمان هم به شدت مخدوش غیر دوست داشتنی است

nayyere یکشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 10:31 http://salimi.blogfa.com/

ماجرا خیلی ساده س. اونها ابزارهای مهمی مثل هنز و علوم انسانی رو در دست دارن که کلید تمدن و پیشرفته. اون وقت ما جهان سومیها چسبیدیم به علوم مهندسی و...که در درجه دوم و چه بسا چندم اهمیت قرار دارن. ما همچنان ذوق میکنیم از اینکه فلان دارو رو ساختیم و فلان موشک رو! درحالی که سلطه اصلی بر فکر و روان انسانهاست که دست اونهاست...ما هرگز نمیتونیم در هنز به پای اونها برسیم و بهترین فیلمهای ما در برابر اونها هیچن. در زمینه علوم انسانی هم که اصل اولیه پیشرفته فقط مصرف کننده ایم و وارد کننده تفکراتی که به درد جامعه مون نمیخوره...توان تغییر هم نداریم چون زورمون بهشون نمیرسه...پس شاید بهتر باشه حداقل حرص کاری رو که نمیتونیم انجام بدیم رو نخوریم...

نیره مرسی از این ایده . که بسیار عالیه .
هنر و علوم انسانی پایه تغییر جهان اند . آنها تغییر کنند ما هم پیشرفت می کنیم . اما از هنر ما چه می دانیم ؟

سهیل یکشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 11:59 http://www.parchenan.blogfa.com

سلام
آقای رگبار خان
من به این پست شما نقد دارم
ما ای شا ا.. اگر یونان ویزا بده 2-3 ماه دیگه قراره تا آتن رکاب بزنیم
برای این
چند وقتیه که دارم کتاب های تاریخ یونان را می خوانم

اولاً همون تاریخ دان های غربی که هخامنشیان را برای ما شناساندند( ما تا 120 سال پیش نمی دانستیم قبل از اشکانیان چه کسانی بر این سرزمین حاکم بودند) و برا همین کاخ هخامنشیان را در شیراز تخت جمشید( پادشاه اسطوره ای ایرانی ) نام نهاده بودند
بله همون تاریخ دانها شوادهد تاریخی از جنگ های یونان و ایران و قضیه 300 نفر ارائه می کنند
این به نظر جوانمردانه نخواهد بود قسمتی از مطالعات آنها را که هخامنشیان را برای ما کشف کرد بپذیریم و قسمتی را نه!!!

دوماً تنها باری که آتن و معبد المپ آن به آتش کشیده شد و شهر به خاکستر تبدیل شد زمان همین خشایار شاه شما بوده است!!
آتن بارها به دست دیگران افتاد
که نمونه بارز آن اسکندر بوده است
اما چنین فاجعه ای رخ نداد

به هر حال این هم که آتن به آتش کشیده شد از روی نابخردی و وحشی گری آن سپاه فاتح بوده است

شاید عنوان شود که اسکندر هم تخت جمشید را به آتش کشید
که این موضوعی است که می توان بر آن گفتگو کرد
اما آتن به عنوان یک ابر شهر کجا و آتش کشیدن کاخی کجا
آن هم اول کس و تقدم و قصاص را باید در روزگار قدیم در نظر گرفت
پیشنهاد می کنم
قبل از آنکه پیش داوری همچون کارگردان های این نوع فیلم ها داشته باشید( قبول دارم که آنها هم فیلم صد در صد تاریخ نمی سازند و با حب و بغض همراه است، همانگونه که ما در فیلم های جنگ تحمیلی ، از سربازان بعثی عراقی یاد می کنیم!!!)
کمی تاریخ آن دوران را از تاریخدانهای متفاوت بخوانید.ضمناً
خشایار شاه ، ان زمان چه دخلی به ایرانیان الین زمان دارد!!!
همانگونه که یونانیان آن زمان با یونانیان این زمان هیچ تناسبی ندارند.
البته روح یونان قدیم را می شود در فرهنگ غرب دید
و همین گونه و متاسفاه روح ایران قدیم را بر کشورهای خاورمیانه، که قسمتی از آن ایران فعلی است!!

مرسی از این که توجه کدری و می خوای نقدش کنی .
نمی دونم سریال دو سیزنی رم رو دیدی یا نه . این سریال عالی به برهه ای از تاریخ روم می پردازه که بسیار معروفه و شخصیتهایی مثل ژولیوس سزار و مارک آنتونی و کلئوپاترا و ... در اون حضور دارند . سریال تصویر بی نقصی از اون دوران رو به نمایش نمی ذاره و نمیگه رومی ها آدمای خیلی دل رحمی بودند یا این که صفات حسنه ای داشتند . نه برعکس اتفقا گاهی سبعیت و سیاسی بی کرانشون رو چنان به تصویری میی کشه که میخکوب میشی اما فیلم رو خیلی خوب به نمایش درآوردند درست دقیق بی نقص به طوری که شما بعد از تماشای اون احساس حماقت بهت دست نمیده
در مورد ایران و جنگهایی که در اون موقع بوده طبعتا و لزوما هم جنگها درش بی رحمی ها و آتش سوزی هایی بوده که قابل تصویر کشیدنه ولی چیزی که در این فیلم و در اون 300 دیدیم حقیقت صرف نبود . بله اون تعداد اسپارت حقیقت بودند نبرد ترموپیل حقیقته ( بماند که همه از روی نوشته های هردوت یونانی به دست اومده ) ولی این که تمام یونانی ها رو زیبا و خردمند و آزادیخواه به تصویر بکشیند و ایرانی ها را زشت و کج و معوج و زورگو درسته به نظرت ؟

ترمه یکشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 12:54

خیلی مهم نیست اونها ما رو چه طوری می بینند، مهم اینه که ما واقعی چه جوری هستیم؟ (با لحن فامیل دور بخوانید)

ما که .... والا نگم فعلا بهتره

شیرین یکشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 16:03

خیلی از نقطه دید نیره جان لذت بردم. واقعا ممنون که به این نکته مهم اشاره کردی.
یادمان باشد که توجه زیاد به "مهندسی" در راستای پروپاگاندای رژیم برای "استقلال" و "خودکفایی" بود. آنقدر هزینه و انرژی و منابع انسانی بابت طی کردن راه های رفته و اختراع آب گرم (!) صرف شد که کشور به چنان فقری رسید که اگر برادران کمونیست (!) نباشند دیگر امورات مملکت در هیچ زمینه ای نمی چرخد!

سهیل دوشنبه 19 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 00:27 http://www.parchenan.blogfa.com

جناب رگبار باید به این نکته توجه کرد که تنها در دوره خشایار بود که آتن به آتش کشیده شده و حتی تصرف آتن به دست رقیبشان اسپارت ها ،به آتن آن خرابی را نیاورد
پس از نظر گاه دشمن و دوست
می توانم به آنها حق بدهم که دشمن دیروزشان را بد و شیطانی ترسیم کنند.
اگر آدم کشی و شهر آتش کشیدن بد است
دیگر خشایار و هیتلر و چنگیز و نادر و هلاکو ...
فرقی نباید بکند بر مردمی که از این رفتار منزجرند
فارغ از نام و رنگشان

سهیل جان تقریبا در هیچ جنگی با سلام و صلوات کشورها و قومهای دیگر به زانو در نیامده اند . طبیعتا دیدگاه آنها این است و نمی شود ملامتشان کرد کما این که برای ما چنگیزخان مغول مشضهر شرارت است و برای مغولهای امروز مردی سخی و کشورگشا .
صحبت من حتی این نبود که چرا به خشایارشا خوب نگاه نکرده اند که حقشان است نگاه نکنند صحبت من این بود که چرا حال حاضر ما این قدر کم بنیه ایم که نم یتواتنیم رویات خودمان را بیان کنیم که می دانی هر داستانی دو طرف دارد ما و آنها . و این سالها فقط آنها هستند که صحبت می کنند .

سهیل دوشنبه 19 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 16:06 http://www.parchenan.blogfa.com

آقا تو را به خدا به این افرادی که پول نفت دستشان هست از این جور پیشنهادات ندهید
مگر در جواب داستانهای هری پاتر و ارباب حلقه ها آمدند ملک سلیمان را ساختند خوب بود.!!!
به نظرم کاری نکردن بهتر از تر زدن است( با پوزش از ادبیات بکار رفته

اینم حرفیه سهیل جان !!!
ولی خب به نظر من ما باید از یه جایی شروع کنیم حتی اگه اولاش چندان مورد قبول نباشه

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد