کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

خدمت فروش ها


سال 71 ما دو نفر همسایه توی محله بودیم . من رفتم سربازی ، اون غیبت کرد و نرفت و رفت مشغول کار شد . وقتی من بعد از 2سال که پدرم رسما تو بیابونای سیستان بلوچستان دراومده بود به خونه برگشتم اون 2 سال سابقه کار داشت و همچنان خدمت نرفت و جزء مشمولین غایب بود . منم هر چند وقت یه بار بهش می گفتم حسین ، اشتباه کردی همون موقع به وقتش نرفتی خدمت الان من کارت پایان دارم ولی تو هنوز گیری ها . حسین شونه بالا می انداخت .


چند سال گذشت و هر دو ازدواج کرده بودیم که یه روز توی مهمونی با دوق به من گفت مام دیگه داریم کارت پایان خدمت می گیریم . چطور؟ مشمول عفو رهبری شدم و مبلغی میدم و کارت پایان خدمتم رو بهم می دن !! راستش حس خیلی خیلی بدی اون موقع بهم دست داد و تا آخر مهمونی اوقاتم تلخ بود . این حس که بی عدالتی محض توی این کشور حاکمه . به خدا منم بدم نمی اومد اون دوسال رو از کار و زندگی نیافتم و توی شهر و خونه خودم باشم اگه می دونستم قراره همه چی همین جوری کشکی تموم شه .


اون دوره هرکی دستش به دهنش می رسید، هرکی مایه دار بود خدمت سربازی نرفت و دست به دهن و بدبخت بیچاره ها که محتاج نون شبشون بودن مجبور شدن برن سربازی و 2سال به مملکت با جسم و جونشون خدمت کنن . پولدارا کمی سر کیسه رو شل کردن. همین !



این حرفا رو چرا دارم می زنم ؟ به خاطر این که توی برنامه دولت روحانی این هست که دوباره سربازی رو به مشمولین غایب بفروشن این خبر رو دیروز شنیدم . خودشون می گن که یه میلیون و نیم مشمول غایب داریم که حاضریم ازشون پول بگیریم و بهشون کارت پایان خدمت بدیم . خب آقای روحانی عزیز ، برادر جان ، تکلیف اون عده ای که از روی وظیفه شناسی و قانون مندی و یا اجبار توی این مدت اومدن سربازی چیه ؟ عدالت کجاست ؟ شما با خودتون نمی گین هر کسی که یه موقعی کاری کرده و وقت و انرژی گذاشته از خودش و از قوانین این مملکت بدش میاد ؟ نمیگین حس می کنه که اگه جایی قانون مندی داره میکنه ابلهه؟


 

نظرات 10 + ارسال نظر
مری م پنج‌شنبه 20 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 10:51

واقعا دوسال کم نیست...!!
حق باشماست...این بی عدالتیها نمیزاره همه آدمها شرایط برابری رو تجربه کنن..تا در اون شرایط برابر ، استعدادها و خلاقیتهایشان پرورش پیدا کنه..
بنظر من که باید مثل اکثریت کشورهای دنیا سربازی رو بردارن و ارتشی حرفه ای با کادری ثابت تربیت کنن...

اره اونم درسته سربازی حرفه ای بهتره

بولوت پنج‌شنبه 20 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 11:36 http://maryamak.blogfa.com

خب تجربه شد پسرا رو نفرستید سربازی!
من خیلیا رو دیدم که کارشون آزاد بود و نرفتن سربازی. آخرم مشمول همین مدل عفو و اینا شدن.

آره دیگه نمی ذارم برن . میارمشون سر کار تا یهو عفوی چیزی بخوره . بیکارن برن وقتشون تلف شه

نیره پنج‌شنبه 20 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 13:08

باز خدا رو شکر کنید که شما موقع مجردی تون رفتید
شوهر من بعد مدرک ارشد رفت
بعد 6 ماه خدمت که پدرمون از بی پولی رد اومده بود تازه فهمید پاهاش پرانتزی بوده و اصلا نباید میرفته خدمت
رفته دنبال معافیت
یعنی هم خدمت کرد هم کارت معافیت پزشکی گرفت
تازه اون شندرغاز حقوقی که داده بودن رو هم پس گرفتن ازمون!!! ماهی 75 یا 50 هزارتومن بود!!!
و از همه بدتر اینکه بین 4تا برادر فقط ایشون خدمت رفته. یکشون خرید. یکی دیگه به خاطر چشم ضعیف معاف شد. سومی هم از جانبازی پدر استفاده کرد و معاف شد. ته دیگش هم رسید به ما!!!
خیلی دوره بدیه مخصوصا برای متاهل ها. فقط توی آموزشی 12 کیلو کم کرد توی دو ماه!

ماهی 50هزار تومن می دادند ؟!!! خیلی پول بوده که !!
خب این که بد نیست بالاخره یکی یه ربع هم خدمت کنه بهتر از اینه که هیشکی تو اون خونواده خدمت نکته . پس همیت ملیمون کجا رفته!؟

نیره پنج‌شنبه 20 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 13:15

به نظرم اینا به این نتیجه رسیدن که این افراد نمیخوان برن سربازی و گرفتن کارت براشون مهم نیست. بنابراین چه بهتر که ازشون پول بگیریم. این جوری بهتر از عفو کردنه حداقل آدم میدونه یه پول قلمبه ای دادن.

احمد پنج‌شنبه 20 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 13:15

سلام
قانون پذیر نبودن مسئولان و نهادهای حکومتی, عدم شناخت کافی نسبت به قوانین و مقررات, ضعف عملکرد نهادهای نظارتی, منطبق نبودن قوانین موضوعه با واقعیات و اخلاقیات جامعه و انتظارات مردم و بالاخره تفکر جایز بودن توسل به حیل قانونی از مهم ترین عوامل قانون شکنی در کشور ما محسوب میشوند.
اگر خواهان جامعه ای قانونمدار و کشوری قانونمند هستیم قبل از هر چیز مسئولان و نهادهای حکومتی باید برای اطاعت محض از قانون پیش قدم شوید در یک جامعه قانونمند زمامداران باید جز قانون شناس ترین و قانون پذیرترین افراد باشند
یعنی جامعه باید عالمترین و توانمندترین افراد را به عنوان زمامدار برای اجرای قانون برگزیند.
به منظور نیل به یک جامعه ضابطه مند باید با بسیج همگانی زمینه ای فراهم گردد تا کلیه مردم نسبت به قوانین موضوعه آگاهی و شناخت کافی پیدا کنند و همچنین لازم است تمام نهادهای نظارت کننده به ویژه قوه قضائیه با استفاده از سازوکارهای قانونی با هر متخلفی بدون ملاحظه و تبعیضی مقابله نمایند.
به علاوه برای قانونمند کردن جامعه باید تصویب قوانین موضوعه وثوق به مطالعات کارشناسی و در نتیجه منطبق با اخلاقیات جامعه و انتظارات مردم باشد و بالاخره برای داشتن جامعه ای قانونمدار باید با استفاده از هرگونه حیل قانونی و به اصطلاح تقلب نسبت به قانون بسته شود.

احمد آقا همه این حرفها خیلی درست بود ولی خداییش از کجا برش داشتی!!؟ خیلی رسمی بود

گیلاس آبی پنج‌شنبه 20 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 16:57 http://thebluecherry.blogfa.com

کسی که نمیخواد سربازی بره.نمیره
پس چه بهتر که از کسانی که نرفتند و الان هشت سال و بیشتر هست که غیبت کردند یه پولی گرفت و داد به خزانه.

فرقش اینه که طرف چند سال توی هول و ولا زندگی کرده که نکنه دستگیرم کنند و بفهمند سربازی نرفتم.!!

ترمه پنج‌شنبه 20 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 20:12

البته این 2 سال هر بدی ای داشته، این خوبی رو هم داشته که برای وبلاگ شما پست ردیف کرده.

خب اره اما راستش این دوسال برای من پر از خاطره است

احمد یکشنبه 23 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 08:09

خب آره دیگه تابلو کپی اونم از پرتال دادگستری ،آخه دیدم متنش خوب و کامل دلم نیومد دیگه دست ببرم توش و عیناً کپی کردم.

RaMiN دوشنبه 24 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 11:58

روز بخیر دوست نادیده گرامی
در مورد بحث خدمت میگویند قیمتش بین 20 الی 50میلیون تومان است . برادرم اگر کسی در طول دو سال بتواند این مبلغ را پس اندازکند که خوب میخرد کسی هم که نمیتواند میرود . البته من سال 1369 خدمتم به پایان رسیده است و ذینفع نیستم .

یعنی پول یه ماشین عادی

سهیل دوشنبه 24 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 16:58 http://www.parchenan.blogfa.com

سلام مدتها نبودم نتونستم سر بزنم
راستش من اینجوری نگاه نمی کنم
و عدالت رو اینجوری نمی بینم
خودم سربازی رفتم
تازه باید قانون16ماه رو می رفتم که قانون رو عوض کردن و بیست و یک ماه رفتم
نمی دونید تو اون 150 روز اضافی زور در زور چه فشار روانی و جسمی رو م بود

اما الان خوشحالم برای کسایی که می تونن بخرن
چون خود نفس سربازی رو ظلم می دونم و رفتن و نرفتن را در عدالت نمی بینم

یعنی کسی که میره سربازی هم به نظرم ظلم مرتکب میشه
و عدالت یعنی آنکه
اصلاً چنین چیزی نباشه
یا بهتر بگم در چیز بد عدالتی وجود نداره

دیدت نسبت به این موضوع واقعا متعالیه سهیل . من نمی تونم با این خلوص به این جریان نگاه کنم .

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد